ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ Μ. ΑΣΙΑΣ


Δυστυχώς η μεγάλη και εντυπωσιακή ανάπτυξη του προσκοπισμού στη Μ. Ασία, έμελλε γρήγορα να ανακοπεί γενικότερα με το δράμα του 1922, αλλά και νωρίτερα σε κάποιες περιοχές (Σωκία, Κάτω Παναγιά, με κορύφωση στο Αϊδίνι) όπου γράφτηκαν ηρωικές και αιματηρές σελίδες του ελληνικού μικρασιατικού έπους, με τη θυσία των νεαρών προσκόπων και προσκοπίνων. Τα νεαρά αυτά παιδιά, πλήρωσαν ως ήρωες της πατρίδας και μάρτυρες του Χριστιανισμού, αφού πάνω τους ξεθύμαναν τα αιμοβόρα και βάρβαρα πάθη των Τούρκων ληστανταρτών, επειδή αρνήθηκαν να αλλαξοπιστήσουν, να τουρκέψουν. Ας ξετυλίξουμε όμως το νήμα του δράματος στις τρεις αυτές περιοχές.

ΣΩΚΙΑ:
Πόλη, δεξιά του Μαιάνδρου ποταμού, κοντά στον κόλπο της Εφέσου, υπάγονταν στο νόμο Σμύρνης. Στην αρχαιότητα εδώ άκμαζαν οι πόλεις: Πριήνη, Μυούς, Ηράκλεια και Μαγνησία. Το Μάιο του 1919 ιδρύεται η προσκοπική ομάδα με αρχηγό τον εκκλησιαστικό επίτροπο Χρ. Χριστίδη, ο οποίος δημιούργησε και προσκοπική μπάντα. Οι πρόσκοποι και εδώ πρόσφεραν πολύτιμες υπηρεσίες στα ελληνικά στρατεύματα ως οδηγοί, ταχυδρόμοι, τραυματιοφορείς, γραφείς. Στο ανάπτυγμα του προσκοπισμού συνέβαλε και ο παπάς Δημήτρης Οικονόμου με τα πατριωτικά του κηρύγματα και τις προτροπές του για στράτευση των νέων στον προσκοπισμό. Όμως στα Σωκία, πριν προλάβει να μπει ο ελληνικός στρατός έχουμε κατάληψη της πόλης από τους Ιταλούς, που παρέμειναν μέχρι και τον Απρίλιο του 1922, και μόνον για μικρό διάστημα (Απρίλιο - Αύγουστο του 1922) παρέμεινε υπό ελληνική κυριαρχία. Οι Τούρκοι της περιοχής παρακολουθούσαν με καχυποψία τις κινήσεις των νεαρών πρόσκοπων, καθώς και των μελών της Επιτροπής, γονέων και φίλων. Τη Μεγάλη Παρασκευή του 1921, ενώ ψαλλόταν ο Επιτάφιος, οι Τούρκοι συνέλαβαν πολλούς, μεταξύ των οποίων και νεαρούς πρόσκοπους. Τους έσυραν στο δικαστήριο ως εγκληματίες, τους καταδίκασαν και τους φυλάκισαν σε σκοτεινά υπόγεια, υπό την ανοχή των Ιταλών, μέχρι τις 8 Απριλίου 1922, Τα μεσάνυχτα 8 με 9 Απριλίου τους έβγαλαν από τα μπουντρούμια και αλυσόδετους τους οδήγησαν στα βουνά, στα καταφύγια των ληστοσυμμοριτών. Στην διαδρομή, οι Τούρκοι προέβησαν σε ξυλοδαρμούς, στερήσεις και αλλά μαρτυρία. Όταν στις 9 Απριλίου μπήκε ο ελληνικός στρατός, βρέθηκε προ τελεσμένων. Προέβη σε καταδίωξη των Τούρκων Τσετών προκειμένου να απελευθερώσει τους Σωκιανούς αιχμαλώτους. Δυστυχώς, από τους 78 ομήρους, άλλους είχαν κατασφάξει και άλλους τους έδωσαν ως δούλους σε τούρκικες οικογένειες. Ελάχιστοι διασώθηκαν με έντονα τα σημάδια της τούρκικης βαρβαρότητας.


ΤΩ ΠΑΝΑΓΙΑ (σημερινό Γενήκιοϊ)

Στην Κάτω Παναγιά, απέναντι από τη Χίο, το Μάιο του 1919 ιδρύθηκε μια προσκοπική ομάδα με 42 παιδία. Τοπικός έφορος (και ιδρυτής) Εμμανουήλ Μανθεάκης και αρχηγός Περικλής Παπαχατζηδάκης. Οι πρόσκοποι ενθουσιώδεις και με καμάρι παρήλαυναν. στην πόλη τραγουδώντας εθνικά τραγούδια, που ενδυνάμωναν τον πατριωτισμό των κατοίκων. Είχαν συστήσει ομάδα πυρόσβεσης και προέβαιναν σε δασώσεις κυρίως ελαιοδέντρων. Συμμετείχαν σε εράνους, γιορτές κοινότητας και της εκκλησίας. Ωστόσο η Κάτω Πανάγια, υπήρξε ένας ακόμη τόπος μαρτυρίου για τους έλληνες πρόσκοπους. Γιατί κι εδώ οι Τσέτες έδειξαν τη βαρβαρότητα τους. Από το βιβλίο του Συλλόγου με τίτλο: "Πενήντα χρόνια του ζωμού"(1922 - 1972), καταγράφουμε ένα απόσπασμα:
Με την πρώτη εμφάνιση τους στο χωριό, οι ληστοσυμμορίτες εξαπολύουν πρωτοφανή τρομοκρατία. Λεηλασίες, σφαγές, βιασμοί και βρησμοί παντού. Ξεχωρίζουν και συλλαμβάνουν τους δυο ιερείς, το δάσκαλο και τους πρόσκοπους, που θα υποστούν θάνατο από μαρτύρια. Τον παπα-Κουρμπά και τον παπα-Νικολή τους κομματιάζουν και τους κρεμάνε στα τσιγκέλια των σφαγίων του Τσεσμέ. Το δάσκαλο Ιωάννη Θεονίδη, τον ποιητή Αρσένιο Σάρικα και τους αθώους πρόσκοπους… τους υποβάλλουν σε απερίγραπτα μαρτυρία και τους θανατώνουν με μοναδική κατηγορία ότι ήταν πρόσκοποι. Όσοι Κατωπαναγιουσήδες επέζησαν από το δράμα του Αυγούστου το 1922, έχουν να λένε και να θυμούνται ότι τα τραγικότερα θύματα ιστορικής λαίλαπας ήταν οι ανήλικοι πρόσκοποι.


Η ΠΡΟΣΚΟΠΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΑΙΔΙΝΙ

Στη θρυλική πόλη Αϊδινίου στους πρώτους μήνες του 1919 μετά την είσοδο του ελευθερωτή ελληνικού στρατού στη Σμύρνη λειτούργησαν τρεις προσκοπικές ομάδες και ιδρύθηκε επίσης Τοπικός Προσωπικός Σύνδεσμος από ευυπόληπτους πολίτες για ηθική στήριξη.
Ιδρυτής της όλης κίνησης και τοπικός έφορος, ο εμπνευσμένος και ιδεολόγος Νίκος Αυγερίδης, που οργάνωσε κυριολεκτικά τις γειτονικές κωμοπόλεις (Ναζλίου, Σωκίων) και γύρω περιοχή, για τη διάδοση της προσκοπικής ιδέας.

Το "πορτραίτο" του Νίκου Αυγερίδη


Για την προσωπικότητά του, η διάσημη φωτογράφος και συγγραφέας Νέλλη Σουγιουλτζόγλου - Σεραϊδάρη στο βιβλίο της: "Nelly' s Αυτοπροσωπογραφία" γραφεί: "…το σπίτι του Εφόρου Νίκου Αυγερίδη ήταν κολλητό με το δικό μας. Τον γνωρίζαμε και τον θαυμάζαμε. Ήταν ένας ωραίος άνδρας, με αρχές, ενθουσιασμό και πατριωτικά αισθήματα. Αυτός μάζεψε την αφρόκρεμα των παιδιών του Αϊδινίου και τους έκανε προσκόπους…". Επίσης και ο αδελφός της Νέλλης, ο Νίκος Σουγιουλτζόγλου είχε γραφτεί ως πρόσκοπος στην ομάδα. Στο περιοδικό " Η ζωή του Προσκόπου" ο Νίκος Αυγερίδης μεταξύ άλλων έγραφε: "… Ο πόθος μου είναι να φέρω μίαν αναγέννησιν εις τα μέρη μας. Ανερευνώ με τα μάτια της ψυχής μου τη νιότη και τον λαό και ευρίσκω τον πόθο της αναγεννήσεως να κοχλάζει εις τα στήθη των". Στον εορτασμό της Εθνικής επετείου 25ης Μαρτίου 1919, ο Νίκος Αυγερίδης εκφώνησε τον πανηγυρικό της ημέρας και απευθυνόμενος στους νέους προσκόπους, με διαίσθηση προφητική θα λέγαμε, είπε τα εξής: "….Οι Έλληνες, παιδία μου, δεν υπολογίζουν ούτε τη ζωή τους, αν πρόκειται να υπερασπιστούν τα ελληνικά και χριστιανικά ιδανικά ή να βοηθήσουν το συνάνθρωπο. Αυτό να το θυμάστε πάντα…". Αρχηγοί των τριών προσκοπικών ομάδων Αϊδινίου ήταν αντίστοιχα ο Φιλοκτήτης Αργυράκης (Α΄), Ο Μίνως Βεϊνόγλου (Β΄) που σφαγιάσθηκε και αποκεφαλίσθηκε στον Εύδωνα ποταμό από τους Τσέτες και ο Αιμίλιος Παπαδόπουλος (Γ΄). Μετά το ολοκαύτωμα οι πρόσκοποι Αϊδινίου, κατόρθωσαν να ανασυνταχθούν προσφέροντας νέες υπηρεσίες στο στρατό και στον δοκιμασθέντα λαό με εράνους, διανομή συσσιτίων κ.α.

 

 

 

Ιστορία - Πρόσκοποι Περισσού

E-mailΕκτύπωση


old06

Το 4ο Σύστημα Προσκόπων Περισσού, ιδρύθηκε το 1952 και ήταν ένα από τα πρώτα Συστήματα όχι μόνο της Νέας Ιωνίας αλλά και των Δήμων της Αττικής. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν περάσει από τις τάξεις του Συστήματος, πάνω 1700 μέλη (Λυκόπουλα, Πρόσκοποι, Ανιχνευτές, Βαθμοφόροι, Ε.Κ.Σ). Είναι το μοναδικό Σύστημα στην περιοχή που λειτουργεί ασταμάτητα εδώ και 60 ολόκληρα χρόνια. Άξιο αναφοράς είναι ότι το Φεβρουάριο του 2002, η Ελληνική Σημαία του 4ου Συστήματος, παρασημοφορήθηκε για τα 50 χρόνια συνεχούς λειτουργίας, από τον τότε Περιφερειακό Έφορο κο Δημήτρη Μανίκη..

Σήμερα, το δυναμικό του Συστήματος αποτελείται σύμφωνα με την τελευταία απογραφή (Δεκέμβριος 2011) από 103 εγγεγραμμένα μέλη.

 

old11 Το 4ο Σύστημα Προσκόπων Περισσού διοικητικά ανήκει στην Περιφερειακή Εφορία Ανατολικής Αττικής και είναι ένα από τα μοναδικά Συστήματα Προσκόπων στους Δήμους Ν.Ιωνίας, Ν.Ηρακλείου και Μεταμόρφωσης, με αδιάκοπη λειτουργία.

Οι Πρόσκοποι του 4ου Συστήματος είναι πάντα δίπλα στο συνάνθρωπο προσφέροντας εθελοντικό έργο στην τοπική κοινωνία. Χαρακτηριστικά ας σημειωθεί η βοήθειά τους στο στήσιμο καταυλισμού αστέγων στη Ν. Ιωνία μετά το σεισμό του 1999, καθώς και η 14 χρονη, πλέον, διοργάνωση της Καλής Πράξης Χριστουγέννων, κατά την οποία μαζεύονται τρόφιμα και παιχνίδια που δίνονται στην Ενορία της Αγ. Αναστασίας Περισσού, για τις άπορες οικογένειες της περιοχής. Αποκορύφωμα της κοινωνικής δραστηριότητας του 4ου Συστήματος ήταν η αποστολή βοήθειας και στήριξης (πάνω από ένα τόνο τρόφιμα και ρούχα) στις πυρόπληκτες περιοχές της Ηλείας, το καλοκαίρι του 2007. Επιπλέον, φέτος (2011), οι Πρόσκοποι Περισσού, παρέδοσαν τρόφιμα απο την Καλή Πράξη στο Κοινωνικό Παντοπωλείου του Δήμου.

aponomi50xronia Το 4ο Σύστημα Προσκόπων Περισσού, τα τελευταία χρόνια, πρωταγωνιστεί στις Εκδηλώσεις και Δράσεις του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων με κορυφαίες στιγμές την συμμετοχή Ενωμοτίας στο 3ο Πανελλήνιο Προσκοπικό Τζάμπορη στη Σκοτίνα Πιερίας (1998) και στο Τζαμπορέτο Ενωμοταρχών στο Πυργάκι Αχαΐας (2005). Επιπλέον, Ανιχνευτές του συμμετείχαν στην ειδική δοκιμασία Πρόσκοπος Έθνους στον Παρνασσό (2006, 2008, 2009), μέλη του Συστήματος πήραν μέρος στην ελληνική αποστολή του 21ο Παγκόσμιου Προσκοπικού Τζάμπορη στην Αγγλία (2007). Τέλος, δυναμική παρουσία είχε τόσο στο 4ο Σύστημα Προσκόπων Περισσού στο 4ο Πανελλήνιο Προσκοπικό Τζάμπορη στα Καμμένα Βούρλα (2010) όσο και στο 22ο Παγκόσμιο Προσκοπικό Τζάμπορη στη Σουηδία (2011).

 

 

Χρονιές Σταθμοί:

1976: Δημιουργία Κοινότητας 4ου Συστήματος Προσκόπων Περισσού

1998: Συμμετοχή μίας Ενωμοτίας στο 3ο Πανελλήνιο Προσκοπικό Τζάμπορη, στη Σκοτίνα Πιερίας

1998: Άφιξη στη Λ.Ηρακλείου 190 ενός ιστορικού ξύλινου Βαγονιού του 1910, το οποίο στεγάζει μέρος των δραστηριοτήτων του Συστηματος

1998: Διοργανώνεται για πρώτη φορά από το 4ο Σύστημα η Καλή Πράξη Χριστουγέννων. Τα μέλη του Συστήματος συγκεντρώνουν τρόφιμα και τα δίνουν στην Ενορία της Αγίας Αναστασίας Περισσού

1999: Σημαντική βοήθεια των Βαθμοφόρων του Συστήματος στο στήσιμο καταυλισμών στη Νέα Ιωνία, ύστερα από τον καταστροφικό σεισμό του Σεπτεμβρίου

2003: Ο Περιφερειακός Έφορος Ανατολικής Αττικής κ. Δημήτρης Μανίκης παρασημοφόρησε την Ελληνική Σημαία του 4ου Συστήματος, για τα 50 χρόνια συνεχούς λειτουργίας

2005: Συμμετοχή των Στελεχών της Ομάδας στο 8ο Τζαμπρέτο Ενωμοταρχών, στο Αίγιο

2006: Συμμετοχή 4 Ανιχνευτών στη Ειδική δοκιμασία Πρόσκοπος Έθνους

2007: Συμμετοχή τριών Προσκόπων στο 21ο Παγκόσμιο Προσκοπικό Τζάμπορη στην Αγγλία.

2010: Συμμετοχή δύο Ενωμοτιών και τριών Βαθμοφόρων στο 4ο Πανελλήνιο Προσκοπικό Τζάμπορη, στα Καμμένα Βούρλα

2010: Το 4ο Σύστημα Προσκόπων, ύστερα από επιτυχή συμμετοχή στο πρόγραμμα του ΣΕΠ "100", γίνεται: "Σύστημα Προσκόπων 100%"

2011: Συμμετοχή τριών Προσκόπων και τριών Βαθμοφόρων στο 22ο Παγκόσμιο Προσκοπικό Τζάμπορη στην Σουηδία

2011: Ολοκληρώνεται η αναμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου γύρω από το Βαγόνι.

2012: Το 4ο Σύστημα Προσκόπων γιορτάζει 60χρόνια συνεχούς λειτουργίας, προσφοράς και ζωής στη φύση

 

 

 

 

Οργάνωση - Αγέλη

E-mail Εκτύπωση

ageli

Το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, απασχολεί παιδιά και εφήβους από 7 μέχρι 19 ετών που χωρίζονται σε τρεις κλάδους ανάλογα με την ηλικία τους. Και οι τρεις Κλάδοι λειτουργούν με την επίβλεψη και την ευθύνη εκπαιδευμένων ενηλίκων εθελοντών στελεχών που τους βοηθούν ν' ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους και να διαπαιδαγωγούνται στη συνεργασία και την υπευθυνότητα. Το Προσκοπικό πρόγραμμα καλλιεργεί την αυτενέργεια των παιδιών και την ενεργό συμμετοχή τους στη διοίκηση των Τμημάτων στα οποία ανήκουν.

Ομάδα

E-mail Εκτύπωση

omada

Το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, απασχολεί παιδιά και εφήβους από 7 μέχρι 19 ετών που χωρίζονται σε τρεις κλάδους ανάλογα με την ηλικία τους. Και οι τρεις Κλάδοι λειτουργούν με την επίβλεψη και την ευθύνη εκπαιδευμένων ενηλίκων εθελοντών στελεχών που τους βοηθούν ν' ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους και να διαπαιδαγωγούνται στη συνεργασία και την υπευθυνότητα. Το Προσκοπικό πρόγραμμα καλλιεργεί την αυτενέργεια των παιδιών και την ενεργό συμμετοχή τους στη διοίκηση των Τμημάτων στα οποία ανήκουν.

Κοινότητα

E-mail Εκτύπωση

koinotita

Το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, απασχολεί παιδιά και εφήβους από 7 μέχρι 19 ετών που χωρίζονται σε τρεις κλάδους ανάλογα με την ηλικία τους. Και οι τρεις Κλάδοι λειτουργούν με την επίβλεψη και την ευθύνη εκπαιδευμένων ενηλίκων εθελοντών στελεχών που τους βοηθούν ν' ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους και να διαπαιδαγωγούνται στη συνεργασία και την υπευθυνότητα. Το Προσκοπικό πρόγραμμα καλλιεργεί την αυτενέργεια των παιδιών και την ενεργό συμμετοχή τους στη διοίκηση των Τμημάτων στα οποία ανήκουν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στέγαση

E-mail Εκτύπωση

Το 4ο Σύστημα, είναι από τα "προνομιούχα" Συστήματα, καθώς έχει δύο μέρη συγκεντρώσεων...

Μία στα οποία βρίσκονται τα γραφεία της Επιτροπής Κοινωνικής Συμπαράστασης, η Κοινότητα Ανιχνευτών και το Προσκοπικό Δίκτυο (Βαγόνι) και μία που στεγάζονται η Αγέλη Λυκοπούλων με την Ομάδα Προσκόπων (Εστία).

stegasi-vagoni

estia_small

bagoni2011

Βαγόνι
(Λ.Ηρακλείου 190, Πευκάκια)

Εστία
(Παπαφλέσσα 1 & Αβέρωφ, Πευκάκια)

Πρόγραμμα
"Φροντίζω το Βαγόνι μου"